Skrivspindeln

Jag skulle gå hem för att göra läxor…

Posted on: oktober 25, 2011

Jag skulle gå hem för att göra läxor då jag hörde en telefon ringa på trottoaren. Jag svarade och en mörk röst sade:
-Glöm inte vårt möte vid det gamla huset klockan 17:00. Ta med diamanterna från rånet i söndags.
Jag tänkte blixtsnabbt och bestämde mig för att spela med, och så svarade jag i luren:
-Visst, jag ska komma dit i tid.
Jag lade på luren, ringde polisen och berättade dem rånarens telefonnummer. De lyssnade på vad jag sade och gick sedan till det gamla huset för att arrestera rånaren.
Men rånaren hade gjort upp en flyktväg, och när poliserna hoppade fram ur sina gömställen, smet han runt hörnet och flydde på en motorcykel. Poliserna hade också bilar, så de for efter honom. Det blev en livlig jakt.
Rånaren försökte åka in i en gränd, men krockade i en husvägg och föll omkull. Poliserna hoppade på honom, och jakten var över.
Nästa dag blev jag kallad till poliskontoret. Det visade sig vara en betalning för att jag berättade vart han skulle gå. Nu kunde jag äntligen köpa en dator, som jag länge hade velat ha.

Skriven av pseudonymen Godisvännen

Etiketter: