Skrivspindeln

En vilsen luftballong

Posted on: november 2, 2011

Varmluftsballongen flög in i ett moln. På andra sidan var landskapet helt förändrat. Det var som i en dröm. Det var en sorts fantasi värld trodde jag. Jag tänkte undersöka det där landskapet.

Jag landade med luftballongen i den underliga världen. Jag hoppa ut från ballongen det kändes konstigt och det luktade godis i luften. Mina fötter nästan drunkna i marken när jag tänkte på choklad. Det var någon sorts lera som jag hade hoppat in i. Jag börja försöka få bort mina fötter från den där kladdiga leran. När jag lyfte mitt huvud efter försöket stod framför mig några knasiga varelser som var gula med gröna prickar. Dom var ganska runda med ovala huvuden. Dom sög upp den där leran som var runt mina fötter och satt handklovar på mig. Dom hade ett konstigt språk som jag inte förstod. Helt som det skulle ha varit spanska eller ryska eller sen också tyska men det påminde mer som ryska.
 Nu så står det framför mig ett enormt slott och då kom jag på var jag var. Jag ropa högt:
– some kesta ineromen tara. Dom släppte genast lös mig. Jag var hos våra farföräldrar värld som har sparats. Jag fick träffa deras kung . Han hette Kornette, som nästan vår president som heter Kekkonen. Det var så underligt att vara här sade jag åt Kornette . Hon förstod nog vad jag sade men hon pratade deras egna språk ändå. Jag förstod inte nästan någonting. Jag frågade om jag skulle få se slottet lite noggrannare men Kornette vägrade.
 – Varför?, sa jag. Hon ville inte att någon skulle få ide´ i sin riktiga värld att någon skulle göra en likadan. Jag gav upp efter en stund. Men hur ska jag komma bort härifrån? Tänkte jag för mig själv. När bensinen är slut och hur ska jag ta mig till nu? Kungen såg att jag funderade på något, men vad? Hon frågade mig vad som  är på tok? Jag sa att bensinen är slut och mina kläder är helt smutsiga. Kungen gav kläder till mig från sin klädkammare. Dom var vackra.

 Jag fick bensin till min ballong och min resa kunde fortsätta. Jag lastade godsaker och mat och mig. Jag satte luftballongen igång och så flög vi upp upp i det blå. Jag och luftballongen fortsatte färden hem.

Skriven av Jenni

Etiketter: