Skrivspindeln

Hittemobilen

Posted on: december 13, 2011

På vägen till skolan hörde jag en mobil ringa i papperskorgen vid busshållplatsen. Jag grävde snabbt fram den och svarade.
–       hej, sade jag
–       hej, svarade den i andra ändan av luren
–       Vem är du? Frågade jag
–       jag är jag, svarade den i andra ändan av luren
–       nej men någon måste du vara, mumlade jag förolämpat tillbaka
–       okej, jag är den där häxan i mumin vet du, svarade den mystiske gubben
–       nej, det är du säkert inte, svarade jag
–       nej du har rätt jag är mumin, svarade den mystiske gubben
–       okej, svarade jag en aning förargad
jag hörde när han snackade med några andra och jag frågade vem de var han pratade med
–       mina vänner, vi planerar ett bankrån, svarade den mystiske gubben
–       jag ringer polisen nu genast, svarade jag
–       nej det gör du inte för då hamnar du i bråk, svarade den mystiske gubben
då stängde jag av luren och ringde till nummerbelysningen
–       hej, sade de
–       hej, vems nummer är det här, frågade jag snabbt
–       det är kalle kofots nummer, svarade de
jag blev förskräckt, jag hade pratat med stadens bästa bankrånare, han hade bara varit inne en gång.
Jag ringde polisen och sade att kalle kofot planerar ett bankrån, de frågade var han skulle slå till och när han skull slå till, jag var inte helt säker på när och var men jag hade hört att de pratade om lördag kväll och Jonas juveler, de sa tack för informationen och haffade honom. Och jag fick en saftig belöning.

Skriven av pseudonymen Gandhi

Etiketter: